Wielremcilinder is lek of zit vast
Een wielremcilinder kan verschillende redenen hebben waarom deze vervangen moet worden. Zo kan een wielremcilinder lek raken. De remvloeistof word langs de afdichtringen gedrukt. Niet alleen komt dan de remvloeistof naar buiten, lucht kan daarvoor in de plaats komen waardoor de remdruk minder word.
Een andere vervangingsreden is een wielremcilinder die vast gaat zitten. Een of twee remzuigers zitten vast door vervuiling of roest. De gevolgen zijn hier vaak groter. Een vast zittende cilinder is door de hydraulische druk wel naar buiten geperst. Maar komt niet meer terug in zijn ruststand. Een aanlopende rem tot gevolg. De
remvoeringen worden hierdoor constant belast. Oververhitting en snellere slijtage zijn dan onvermijdelijk.
Wielremcilinders zelf vervangen
Een versleten wielremcilinder kan het beste zo snel mogelijk vervangen worden. Zodra de wielen en remtrommels gedemonteerd zijn krijg je een compleet beeld van de slijtage en gevolgen daarvan. In sommige gevallen is het een mogelijkheid een complete remschoenen kit te vervangen. Niet alleen de remvoeringen en wielremcilinders zitten in zo een set. Ook het stelmechanisme en montageveren zijn voor gemonteerd. Wel zo makkelijk.
Na de montage is ontluchten noodzakelijk. Door na de laatste lucht nog even door te gaan is gelijk de remvloeistof ververst. Oude remvloeistof bevat te veel vocht wat vaak de oorzaak is van versleten wielremcilinders.
Wielremcilinders reviseren
Revisie is natuurlijk ook nog een oplossing. Toch is de hoeveelheid werk tegen over de prijs van nieuwe een struikelblok. Toch is het bij sommige auto's toch beter enkel het binnenwerk te vervangen. Niet voor alle oude auto's zijn nog nieuw exemplaren te koop. Bijvoorbeeld door de leeftijd van de auto.