Maak een keuze uit onze automerken:
Werking van de auto wielophanging
Wanneer mensen aan de prestaties van de auto denken, denken ze meestal aan PK’s, koppel en optrekken van 0 naar 100 km/h. Maar al de krachten die zijn gegenereerd door een motorblok zijn nutteloos als de bestuurder geen controle heeft over de auto. Dat is waarom auto ingenieurs hun aandacht richtten op de ontwikkeling van het onderstel van de auto om de wegligging zo goed en zo comfortabel mogelijk te maken.
Het doel van de
wielophanging is om het band/weg contact te maximaliseren, een goede stabiliteit en stuurbaarheid. Maar ook het rijcomfort is afhankelijk van de werking van het onderstel.
Als een weg perfect vlak zou zijn, hebben auto’s niet zulke complexe wielophangingen nodig. Maar wegen zijn verre van perfect. Zelfs nieuwe wegen hebben subtiele onvolkomenheden die de onderdelen van het onderstel op de proef stellen. Het zijn juist die krachten die op de wielen komen en verwerkt moeten worden. Volgens de wetten van beweging van Newton hebben alle krachten zowel moment als richting. Een hobbel in de weg zorgt ervoor dat het wiel loodrecht op het wegdek op en neer beweegt. Natuurlijk hangt de omvang van de beweging af van de hoogte en lengte van de hobbel in de weg.
Zonder een goed werkende wielophanging zullen de verticale krachten die op de wielen uitgeoefend worden er voor zorgen dat de band het contact met het wegdek verliest. Dit kan resulteren in het stuiteren van de band op het asfalt. Hierdoor zal de auto onbestuurbaar worden.
De krachten die aan het werk zijn op een rijdende auto heet voertuig dynamiek zodra het concept van een wielophanging volledig begrepen word, zullen de werking en slijtage van de onderdelen beter gewaardeerd worden. Tijdens de ontwikkeling van de auto worden met twee factoren de dynamiek van een rijdende auto bepaald:
1. Het ‘gladstrijken’ van het wegdek
2. De auto de mogelijkheid te geven om optrekken, bochten nemen en remmen maximaal te benutten
Deze twee kenmerken kunnen verder worden beschreven in drie belangrijke principes
1. Wegligging
2. Volgen van bochten
3. Rijcomfort
Wegligging
De mate waarin de auto contact houd met het wegdek tijdens het veranderen van richting, tijdens rechtuit rijden en remmen
Bijvoorbeeld: Het gewicht van de auto zal zich van de achterwielen naar de voorwielen verplaatsen tijdens het remmen. Dit ziet u aan het induiken van de neus tijdens het remmen.
Het tegenovergestelde effect zit u tijdens het optrekken van de auto. Het gewicht zal zich dan van voor naar achteren verplaatsen.
Het doel is om het band/weg contact zo groot mogelijk te maken om sturen, remmen en accelereren mogelijk te maken.
Dit is alleen mogelijk wanneer oneffenheden in de weg geabsorbeerd worden maar ook om deinen en overhellen van de carrosserie tegen te gaan.
Volgen van bochten
De mogelijkheid van de auto om een bocht te kunnen volgen.
Het doel is om de auto door een bocht te laten gaan zonder dat de auto te ver over helt.
Het overhellen gebeurt wanneer de centrifugale krachten naar de buitenkant van de bocht groter worden. Hierdoor zal de ene kant van de auto omhoog komen en de andere kant inveren.
Rijcomfort
De mogelijkheid om oneffenheden in de weg te absorberen zodat deze niet voelbaar zijn door de passagiers in de auto.
Het doel is om de auto onverstoord over een slecht wegdek te laten rijden.
De wielophanging absorbeert oneffenheden van het wegdek zonder deze door te geven aan de carrosserie.