Maak een keuze uit onze automerken:
Hoe werkt een uitlaatsysteem?
De uitlaat is zo een beetje het bekendste onderdeel aan uw auto. Elke autobezitter heeft het er wel eens over. Hij maakt meer geluid, Breekt af of er gaat een lampje op het dashboard branden. In het laatste geval heeft het met de katalysator of
lambdasonde te maken. Maar ook de uitlaatgassen zelf kunnen niet goed zijn. Zodra de motor niet juist presteert zal de verbranding niet optimaal zijn. Hierdoor kan de
katalysator defect gaan of het demping materiaal in de dempers verbrand simpelweg door een te hoge temperatuur ontwikkeling. Delen van de uitlaat kunnen dus stuk gaan door een oorzaak uit de motor. Vervang dus niet alleen het gevolg (uitlaatdeel stuk), maar ook de oorzaak indien aanwezig. Uiteraard gaan uitlaten nog steeds stuk van ouderdom. Roest en aantasting van zuren uit de uitlaatgassen laten het metaal verzwakken. Hierdoor breekt er een stuk af, of een ophangpunt begeeft het.
Het uitlaatsysteem leidt gassen onderlangs de auto. Het uitlaatsysteem van een auto bestaat uit verschillende componenten die harmonieus samenwerken om gassen uit de verbrandingskamer van de motor uit de achterkant van de auto te leiden.
Als een van die onderdelen niet goed werkt, kan het hele systeem minder efficiënt werken.
Het uitlaatsysteem heeft twee hoofdfuncties:
- Het is voor geluidsdemping. Zonder uitlaat zal het vreselijk luid zijn.
-
Uitlaatgassen veilig weg te leiden van het voertuig, zodat deze niet in het passagierscompartiment komt.
Uitlaatgassen van voertuigen bevatten verontreinigingen die de volksgezondheid negatief kunnen beïnvloeden, zodat een goed werkend uitlaatsysteem zowel de bestuurder als de mensen op kan beschermen door de schadelijke uitstoot te verminderen.
Waar bestaat een uitlaatsysteem uit
Uitlaatpijp
De uitlaatpijp loopt over de hele lengte van het voertuig en is verbonden met alle componenten van het uitlaatsysteem. De meeste uitlaatpijpen van nieuwere voertuigen zijn van staal.
Sommige voertuigen hebben dubbele uitlaatsystemen, wat betekent dat ze twee uitlaatpijpen hebben in plaats van slechts één uitlaat.
Uitlaatspruitstuk
De cilinders van de motor - of het nu vier of zes is - leiden het resterende brandstof-luchtmengsel vanuit de verbrandingskamer in een apparaat dat het uitlaatspruitstuk wordt genoemd. De basisfunctie van het spruitstuk is om het gas uit de cilinderkoppen te verzamelen en het naar de uitlaatpijp te verdelen.
Lambdasensor
De lambdasensor is een zuurstofsensor en bevindt zich in de uitlaatpijp of het spruitstuk en moet de verhouding van zuurstof tot uitlaatgassen meten.
De informatie wordt vervolgens teruggevoerd naar de computer van de auto. Het detecteert de zuurstof en helpt de brandstof te regelen voor efficiëntie.
De zuurstofsensor, een elektronisch apparaat, waarschuwt de computer van de auto als de emissieniveaus te hoog zijn.
Katalysator
De katalysator is een emissiecontrolesysteem dat verantwoordelijk is voor het omzetten van giftige brandstofemissies in minder toxische verontreinigende stoffen.
Katalysatoren bevinden zich onder de auto en zijn bevestigd aan de uitlaatpijp met bouten of schuifverbinding.
Geluiddemper
Misschien is het een van de meest genoemde componenten van een uitlaatsysteem, de taak van de uitlaatdemper is om het geluid te beperken wanneer de gassen door uitlaatsysteem gaan.
Geluiddempers moeten meestal worden vervangen als er een gat is of het is doorgeroest.
Achterpijp
Dit is het laatste deel van de uitlaatpijp en is vaak het enige zichtbare deel van het uitlaatsysteem. Dit is waar de uitlaatgassen het voertuig de lucht in gaan.
Hoe gaat een uitlaat kapot
Een uitlaat kan op verschillende manieren stuk gaan.
Als eerste is er natuurlijk ouderdom. Door vocht en zuren uit de uitlaatgassen word het metaal aangetast waardoor roest ontstaat. Na verloop van tijd zorgt de roest ervoor dat een gat in de uitlaat valt met een lekkend geluid als gevolg.
Ook met een aanrijding kan een uitlaat stuk gaan. Als iemand achterop rijd kan ook de uitlaat geraakt worden. Het gevolg is een verbogen uitlaat. Dit kan zelfs de het voorste uitlaat deel toe zijn. Het verbuigen zorgt voor spanning in het uitlaatsysteem waardoor de uitlaat stuk kan gaan.
Wat kost een uitlaat vervangen?
Dat ligt er aan welk gedeelte van de uitlaat stuk is. Tevens is het van belang de delen die (nog) niet versleten zijn goed te controleren op aankomende gebreken. Een uitlaat gaat in de meeste gevallen bij de achterdemper het eerste lekken.
Echter wil dit niet zeggen dat de overige delen zoals de middendemper, katalysator en voorpijp in goede conditie zijn. Bij de montage van bijvoorbeeld de achterdemper kan een ander deel sneuvelen door de opgebouwde spanning. Dat wil niet zeggen dat de montage niet goed gebeurt is, er is een ander deel wat over zijn breekpunt gaat door bijvoorbeeld roestvorming. De levensduur van de uitlaat wordt langer als u de slijtage delen in een keer vervangt. Tevens is het spanning vrij monteren van het uitlaatsysteem van groot belang. Eerst heel de uitlaat los/vast monteren zodat er nog gedraaid of geschoven kan worden. Dan pas de uitlaat van voor naar achter vast zetten. ook kun je het beste alle rubbers en ophangpunten vernieuwen. Ophangrubbers rekken op naarmate deze ouder worden. Hierdoor komt een uitlaat lager te hangen.