Stuurkolomschakelaar
Gezien het aantal functies tegen over de omvang maakt een stuurkolomschakelaar een zeer complex apparaat. Zowel de bewegelijke pookjes als de
wikkelveer achter het stuur zijn slijtage gevoelig. Na een aantal bewegingen ontstaat er een te grote slijtage waardoor de functies minder goed werken. Vervangen is dan de beste optie.
De stuurkolomschakelaar is vandaag de dag een complex apparaat. Niet alleen de
ruitenwisserschakelaar,
lichtschakelaar of
knipperlichtschakelaar zit er op gemonteerd. Tegenwoordig word vaak ook de boordcomputer en cruise control er door bediend.
Stuurkolomschakelaar van uw auto vervangen
Bij veel auto's kan het stuur blijven zitten om de schakelaars te vervangen. Toch is soms de wikkelveer en de stuurkolomschakelaars in één onderdeel verwerkt. In die gevallen moet eerst de airbag en het stuur gedemonteerd worden. Zet altijd vooraf het stuur in de middenstand voordat u deze demonteert. Dit is niet alleen om bij het terug monteren het stuur weer recht op de stuurkolom te krijgen. Ook voor de wikkelveer is het van belang vanuit het midden gemonteerd te worden. Als de wikkelveer halverwege de stuuruitslag begint draait deze kapot bij het eerst gebruik.
Veel gekochte stuurkolomschakelaars
Peugeot 206
Stuurkolomschakelaar
Renault Clio
Stuurkolomschakelaar
Fiat Panda
Stuurkolomschakelaar
Peugeot 107
Stuurkolomschakelaar
Ford Ka
Stuurkolomschakelaar
Opel Vivaro
Stuurkolomschakelaar
Volkswagen T5
Stuurkolomschakelaar
Mercedes Sprinter
Stuurkolomschakelaar
Seat Ibiza
Stuurkolomschakelaar
Volkswagen Polo
Stuurkolomschakelaar
Peugeot 307
Stuurkolomschakelaar
Renault Megane
Stuurkolomschakelaar