Maak een keuze uit onze automerken:
Stabilisatorstang
De stabilisatorstang is een stang in verenstaal die loopt van links naar rechts tussen de wielen.
Deze heeft als taak om het overhellen van de auto in de bocht tegen te gaan. De stang is met een stabilisator-verbindingsstang vast gemaakt aan de
schokdemper of
draagarm. Deze verbindingsstang is in veel gevallen met twee kogels uitgerust. Zo kan deze de bewegingen in de
wielophanging opvangen. Dit zijn dan ook de slijtagedelen van het stabilisatorsysteem.
Stabilisatorstang kapot
De slijtage van de stabilisator stang is afhankelijk van het gebruik van de auto. In een wijk met veel drempels en oneffenheden zal deze sneller slijten dan op een mooi vlakke snelweg. Ook kuilen en slechte wegen dragen bij aan het sneller aftakelen van de verbindingen. Zodra de stang versleten is kan deze afbreken of, als de verbinding met kogels is, speling krijgen.
Stabilisatorstang van uw auto vervangen
Vaak is het vervangen geen ingewikkelde klus. Wat bij ouderdom kan gebeuren dat de vastgeroeste moer vast zit op het kogeleind. Door de slijtage van het kogelgewricht gaat deze vervolgens meedraaien waardoos losdraaien moeilijk gaat. Vaak is kruipolie en een sleutel of tang genoeg om de twee delen los te krijgen. Let op bij het monteren dat de kogel niet te veel meedraait. het zou het gewricht en het rubber kunnen beschadigen.
Stabilisatorstang achteras
Zowel op de voor als op de achteras zit vaak een stabilisatorstang. De werking is gelijk. Echter kan deze iets dunner zijn. De meeste krachten komen op de vooras terecht waardoor de voorzijde dikker is uitgevoerd. Ook hier zal op termijn slijtage de overhand krijgen waardoor speling ontstaat.