Hoe werkt het veersysteem van de auto?
Het veersysteem van de auto bestaat uit een aantal componenten dat samen moeten werken en samen de balans vormt van het veer karakter van de auto.
Het is in feite een gevecht tussen de zwaartekracht en krachten vanuit de auto. De ene kracht is de auto die naar beneden drukt. De andere veroorzaakt door hobbels en oneffenheden die in het wegdek zitten.
Op het moment dat de auto in een kuil rijd wil de auto naar beneden het gat in. Om te zorgen dat dit niet met een klap gebeurt drukt de
schokdemper en
veer het wiel naar beneden om vervolgens weer in te veren na contact met de bodem van de kuil.
Niet alleen is dit comfortabeler voor de inzittenden van de auto, het is ook beter voor de gehele
wielophanging. Hoe kleiner de impact op deze delen hoe langer de levensduur ervan.
Dit principe word eigenlijk gedurende de hele rit gebruikt. Zelfs op een snelweg zijn oneffenheden die je hierdoor niet voelt.
Zou je een camera bij de wielophanging plaatsen dan zie je een constante beweging van de geveerde delen.
Invloed van schokdempers en veren op het comfort en wegligging
Hoe lager het zwaartepunt van de auto bij het wegdek ligt, hoe beter de wegligging. Maar hoe dichter bij het wegdek hoe kleiner de veerweg kan zijn waardoor het rijcomfort minder word. Autofabrikanten proberen daarom altijd een balans te vinden tussen deze twee. Toch worden onderstellen van auto's steeds beter waardoor de carrosserie steeds dichter bij het wegdek ligt en het comfort intact blijft. Dit alles heeft echter één nadeel: Hoe comfortabeler deze laag gebouwde auto, hoe minder bagage deze mee kan nemen. Ook met een aanhanger of caravan word regelmatig de achterkant van de auto te ver ingedrukt.
Dit is niet alleen vervelend maar ook zeer gevaarlijk. De voorkant komt hiermee omhoog waardoor de sturing vaag word en de
aandrijving sneller zijn grip verliest. Voor die gevallen zijn er bedrijven die zich op dit probleem richten en veren ontwikkelen die zowel leeg als beladen de stuurbaarheid en daarmee de veiligheid verbeteren. Deze oplossing kan bestaan uit een
hulpveer, dit is een extra veer die naast of in de origineel veer geplaats word. Afhankelijk van de auto kan het soms noodzakelijk zijn om de originele veer te vervangen voor een vervangende hoofdveer die de eigenschappen heeft van een hulpveer.
Voor de wegligging is het van belang dat de auto in de bochten niet te ver door veert. Naast de schokdemper en spiraalveer zorgt de
stabilisatorstang voor een tegenkracht die weerstand bied. Doordat het ene wiel in veert wil de andere omhoog. Door deze stang, die van links naar rechts over het subframe loopt, heffen deze twee krachten elkaar deels op waardoor de auto stabieler word.
Maak een keuze uit onze automerken: