Remtrommel
Het grote verschil tussen de
remschijf en de remtrommel is de werking. In principe kan de remtrommel veel harder remmen met minder drukkracht. Dit komt door de oplopende werking van de voering. Tijdens het remmen willen de remvoeringen naar buiten tegen de trommel aan waardoor er harder geremd word. Het nadeel is de regulering daarvan. Bij een
schijfremsysteem is de dosering makkelijker te regelen. In combinatie met een rembekrachtiging is een remschijf betrouwbaarder waardoor deze vandaag de dag zowel voor als achter bij een groot aantal auto's standaard gemonteerd zit.
Remtrommel vervangen
Zodra de remtrommel gedemonteerd is kan er goed naar de slijtage gekeken worden. Omdat vaak het
wiellager ook in de trommel gemonteerd zit is dit ook een controle punt. Controleer of de
wielremcilinder niet lek is en meet de dikte van de remvoering op. Ook de veren van de
remmontageset mogen niet te slap worden. Om remverschil tussen het linker en rechter wiel te voorkomen moeten beide zijden tegelijk vervangen worden. Anders trekt de auto scheef tijdens het remmen.