Remtang
De
remtang, ook wel ramklauw genoemd drukt de remblokken door een hydraulische druk tegen de remschijf aan. De remblok zit op zijn beurt weer gemonteerd in een remzadel, waar de remtang meestal op vast gebout zit. De oudere versies hebben 2 of meerdere zuigers. Tegenwoordig zie steeds vaker remtangen met één zuiger en één schuifmechanisme. Hier praat men over een zwevende tang.
Remklauw
De naam remklauw heeft de remtang gekregen omdat het onderdeel in feite een klauw is die zich om de remblokken heen klemt. Zeker met een zwevende remklauw lijkt het hier op. In dat geval is de klauw op het remzadel gemonteerd. Deze houd de remblokken op zijn plaats en houd de bouten met het schuifmechaniek vast.
Remklauw vervangen
Met een beetje kennis kan zelf een remklauw vervangen worden. Maar eerst is de diagnose van groot belang. Vaak is bij een defecte remklauw gevolgschade. Remblokken kunnen verglaasd op versneld versleten zijn. De remschijven kunnen te warm geworden zijn door een aanlopende remklauw. Maar ook kan bijvoorbeeld een remslang verstopt zitten waardoor het lijkt op de remtang vast zit. Dit kun je controleren door de ontluchtingsnippel los te draaien. Is dan de tang wel los zit er een verstopping voor de remtang.
Remtang revisie.
Een remklauw kan ook gereviseerd worden. Het huis waar de bewegende delen in zitten word dan grondig schoon gemaakt en ontdaan van roest. De cilinderwand word gehoond. Vaak worden de zuiger en afdichtingen vervangen. Een mooi kleurtje er overheen en klaar. Het klink simpel, weet wel goed waar je aan begint.