Werking remschijven
De remschijf is een metalen disc die dezelfde snelheid draait als de band. Op het moment dat u de rempedaal indrukt, ontstaat er een hydraulische druk. Deze druk duwt de
remblokken tegen de remschijf. Hier ontstaat wrijving tussen de twee delen. Hierdoor zal de auto afremmen.
De levensduur is afhankelijk van de rijstijl, maar ook het aantal kilometers dat u rijdt. Iemand die veel snelwegkilometers maakt, remt relatief weinig tegen over stadsverkeer. Gaat u dus de stad weinig uit, dan slijten uw remmen sneller.
Een remschijf kan massief uitgevoerd zijn, maar ook geventileerd. De laatste heeft ventilatie openingen aan de buitenkant van de schijf. Tijdens het rijden kan hier koude lucht langs stromen. Hierdoor koelt de schijf sneller af. Te veel warmte is slecht voor de werking van de remblokken. Tevens kan de schijf krom trekken bij een te hoge temperatuur.
Remblokken en remschijven inremmen
Nadat remblokken vervangen zijn, maar ook in combinatie met remschijven, is er nog geen optimaal raakvlak tussen de twee componenten. Hiervoor is een inremperiode voor nodig. Dit betekend dat de twee delen op elkaar inslijten. Ook twee nieuwe delen die op het oog recht zijn dienen in te slijten. U zult dan ook merken dat net na de vervanging het rempedaal sponsachtig aanvoelt. Dit is niet erg, het is zelfs normaal. Dit kan afhankelijk van het gebruik tot ongeveer 300 kilometer aanhouden. Naarmate het gebruik word het steeds beter. Het is wel van belang om de rem gewoon te gebruiken zoals u gewent bent tijdens het inremmen. Te hard of juist te zacht remmen is niet goed voor de remmen. Te hard remmen zorgt voor plaatselijke warmte. Hierdoor kunnen remschijven kromtrekken en remblokken verharden. Te zacht remmen betekend vaak dat u langer moet remmen waardoor ook hier een te hoge temperatuur ontstaat.
Remschijven kopen
Eenvoudig door uw kenteken in te voeren komt u bij de opties voor uw auto. Let altijd even op de mogelijkheden die getoond worden. Uw auto kan met verschillende schijfdiameters uitgevoerd zijn.
Eenmaal de juiste gevonden? Met enkele klikken loopt u door het bestel proces.
Bij EasyCarParts koopt u remschijven van
Ate,
Bosch,
Brembo,
Blue-Print,
SKF en
Febi.
Alle voorraad artikelen verlaten dezelfde dag nog ons magazijn. De levering zal plaatsvinden door PostNL. Hierin kunt u kiezen of thuis, op uw werk of op een afhaal punt uw bestelling wilt ontvangen.
Remschijven van uw auto vervangen
Zodra remschijven aan de minimale maat zitten, zult u de
remschijven en remblokken tegelijktijdig moeten vervangen. Dit is verstandig omdat half versleten remblokken geen volledig draagvlak hebben op de nieuwe schijven.
De ondermaat word door de fabrikant opgegeven. Dit is met een speciale remschijf-schuifmaat te meten.
Ook een reden van vervanging is vervormde of
kromme remschijven. Dit ontstaat meestal bij te snelle afkoeling. Hoe dunner de remschijf hoe sneller de schijf krom dreigt te raken.
Let bij de montage goed op dat de raakvlakken op de wielnaaf goed schoon en roestvrij zijn. Een kleine oneffenheid kan de nieuwe remschijf binnen een paar honderd kilometer laten vervormen. Een trillend stuur tijdens het remmen is dan het gevolg.
Lees onze blogitems over remmen:
Versleten remmen: oorzaken en symptomen
Kromme remschijven: oorzaak & oplossing
Zwarte remschijven
Voor diegene die design en kleur een belangrijk element vinden op hun auto is er naast de lichtgrijs gelakte remschijven nu ook zwarte remschijven beschikbaar. Deze remschijven springen direct in het oog door hun donkere kleur wat fantastisch staat bij donkere en open lichtmetalen wielen.
Tijdens de montage hoef je de lak er niet af te halen. De remblok doet het werk voor je. Dit zorgt er voor dat naast het slijtvlak of loopvlak van de remblok de zwarte lak blijft zitten.
Massieve remschijf
De veel voorkomende remschijf is de massieve remschijf. Deze wordt standaard gebruikt bij een groot aantal auto’s met een beperkt vermogen. Want hoe groter het vermogen van een auto, hoe beter de remmen moeten werken. Deze remschijven zijn vooral bedoelt voor normaal gebruik en zeker niet voor de iets sportievere rijstijl. De koeling van deze schijf is minder optimaal en dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen wanneer hiermee een sportieve rijstijl gehanteerd wordt.
Geventileerde remschijf
Een geventileerde remschijf bestaat uit 2 delen met luchtsleuven ertussen. Vanaf de zijkant lijkt deze remschijf wel massief. De sleuven zorgen voor een extra luchtstroom die de schijven afkoelen. Met een geventileerde schij zal de auto niet sneller afremmen. Wel zorgen ze ervoor dat het remsysteem minder warm wordt. Dit is prettig bij langdurig afremmen. Een te warme remschijf zal kromtrekken, wat een trilling tijdens het remmen zal veroorzaken.
Piepende remmen?
Dat is een van de vervelende dingen die remmen kunnen doen. Piepen. Meestal doet zich dit vooral voor bij lage snelheid.
Dit is eigenlijk niets anders dan het heel snel trillen van de remblok. Dit kan diverse oorzaken hebben.
- Slijtage in de remklauw.
Op de plaats waar de blok draagt zit tegen over de remblok te veel ruimte.
- Een te grote slijtrand
op de remschijf. (dikte van de schijf meten)
- Hardheid van de remblok
Dit kan te maken hebben met de manier zoals je remt. Bij langzaam en langdurig remmen ontstaat er een harde laag op de remblok. Dit kan piepen veroorzaken.
In praktijk zul je zien dat iets krachtiger remmen het piepend probleem kan voorkomen. Als de schijven versleten zijn, kun je enkel nog vervangen.
- Speling op de remklauw
Ook speling kan een piepend geluid veroorzaken.
Als het schuifmechaniek ruimte op de bewegende delen krijgt kan ook een vibratie ontstaan wat u hoort als een piep.
Veel gezochte remschijven:
Remschijven
Volkswagen Caddy
Remschijven
Volkswagen Golf
Remschijven
Nissan Qashqai