Hoe werkt het schijfremsysteem van een BMW
Het
schijfremsysteem is een ingenieus systeem dat met hydraulische druk werkt. Met de
hoofdremcilinder zet u het systeem op druk. De zuiger in de
remklauw word vervolgens tegen de
remblok gedrukt. Uitvoeringen met één zuiger per remklauw hebben een schuifmechaniek om te zorgen dat beide remblokken klem gezet worden tegen de
remschijf. De auto zal vervolgens afremmen. Het verschil met een
trommelremsysteem is dat relatief meer kracht gegenereerd moet worden. De rembekrachtiger helpt hierbij.
Werking van trommelremmen op een BMW
Het trommelremsysteem word reeds vanaf het begin in de automobiel industrie gebruikt. Sinds begin jaren '50 van de vorige eeuw is de
remtrommel voor het eerst vervangen door de remschijf.
Ook de trommelrem is over het algemeen hydraulisch. De handrem is in de meeste gevallen mechanisch maar werkt wel met dezelfde
remvoeringen. Waar de
wielremcilinder de voetrem bediend zorgt de
handremkabel voor de handrem bediening. Door de handrem op deze wijze aan te sluiten kan deze bij een defect aan de voetrem als noodrem gebruikt worden. Doordat remsystemen steeds betrouwbaarder worden is dit niet meer nodig zodat steeds vaker een elektrische handrembediening word gebruikt.
Anti Blokkeer Systeem
ABS. In feite is dit een systeem op zich. Het enige plek waar het remsysteem en
ABS systeem samen komen is in de
ABS Pomp. De remvloeistof loopt door het apparaat heen. Op het moment dat tijdens het remmen een slip veroorzaakt word, sluit de ABS unit deze specifieke remleiding af en laat de druk voor een fractie van een seconde wegvallen tot de grip van de wielen weer hersteld is. Dit kan zich meerder keren per seconde herhalen. De bestuurder ervaart dit als een trillend rempedaal.
Zelf BMW remmen vervangen
Voor de handige hobbyist is het monteren van de remmen geen probleem. Vaak is het zien van de techniek genoeg om te snappen hoe de systemen werken. Toch vereisen de trommelremmen enige handigheid. Door alle veertjes word het ingewikkeld als je niet weet waar ze terug gemonteerd moeten worden. Laat daarom altijd één kan in elkaar staan als voorbeeld voor de andere kant.
Vervanging aan de schijfrem minder complex. Toch is het hier van belang dat alle delen goed schoon gemaakt worden. De passing van de remblokken komt vrij nauw waardoor remstof, vuil en roest de remblok laten klemmen. Slijtage zal daardoor sneller gaan en het brandstof verbruik omhoog.
Types van BMW - 3 serie Touring (E46/3) Combi (1999-2006)
N42-B18A;N46-B18A
03-2002
09-2005
M47-D20(204D4)
03-2003
05-2006
M47-D20(204D1)
10-2002
03-2003
M43-B19(194E1)
10-1999
09-2001
M43-B19(194E1)
10-1999
09-2001
N42-B20A;N46-B20A;N46-B20C
09-2001
07-2005
M47-D20(204D1)
03-2000
09-2001
M47-D20(204D4)
09-2001
09-2005
M54-B22(226S1)
09-2000
09-2005
M52-B20(206S4)
10-1999
09-2000
M52-B25(256S3)
10-1999
12-2000
M54-B25(256S5)
09-2000
09-2005
M54-B25(256S5)
09-2000
09-2005
M52-B28TU(286S2)
06-1999
05-2000
M57N-D30(306D2)
02-2003
09-2005
M57-D30(306D1)
10-1999
02-2003
M54-B30(306S3)
06-2000
09-2005
M57-D30(306D1)
01-2000
03-2003
M57N-D30(306D2)
08-2002
05-2005
M54-B30(306S3)
06-2000
09-2005