Hoe werkt het schijfremsysteem van een BMW
Het
schijfremsysteem is een ingenieus systeem dat met hydraulische druk werkt. Met de
hoofdremcilinder zet u het systeem op druk. De zuiger in de
remklauw word vervolgens tegen de
remblok gedrukt. Uitvoeringen met één zuiger per remklauw hebben een schuifmechaniek om te zorgen dat beide remblokken klem gezet worden tegen de
remschijf. De auto zal vervolgens afremmen. Het verschil met een
trommelremsysteem is dat relatief meer kracht gegenereerd moet worden. De rembekrachtiger helpt hierbij.
Werking van trommelremmen op een BMW
Het trommelremsysteem word reeds vanaf het begin in de automobiel industrie gebruikt. Sinds begin jaren '50 van de vorige eeuw is de
remtrommel voor het eerst vervangen door de remschijf.
Ook de trommelrem is over het algemeen hydraulisch. De handrem is in de meeste gevallen mechanisch maar werkt wel met dezelfde
remvoeringen. Waar de
wielremcilinder de voetrem bediend zorgt de
handremkabel voor de handrem bediening. Door de handrem op deze wijze aan te sluiten kan deze bij een defect aan de voetrem als noodrem gebruikt worden. Doordat remsystemen steeds betrouwbaarder worden is dit niet meer nodig zodat steeds vaker een elektrische handrembediening word gebruikt.
Anti Blokkeer Systeem
ABS. In feite is dit een systeem op zich. Het enige plek waar het remsysteem en
ABS systeem samen komen is in de
ABS Pomp. De remvloeistof loopt door het apparaat heen. Op het moment dat tijdens het remmen een slip veroorzaakt word, sluit de ABS unit deze specifieke remleiding af en laat de druk voor een fractie van een seconde wegvallen tot de grip van de wielen weer hersteld is. Dit kan zich meerder keren per seconde herhalen. De bestuurder ervaart dit als een trillend rempedaal.
Zelf BMW remmen vervangen
Voor de handige hobbyist is het monteren van de remmen geen probleem. Vaak is het zien van de techniek genoeg om te snappen hoe de systemen werken. Toch vereisen de trommelremmen enige handigheid. Door alle veertjes word het ingewikkeld als je niet weet waar ze terug gemonteerd moeten worden. Laat daarom altijd één kan in elkaar staan als voorbeeld voor de andere kant.
Vervanging aan de schijfrem minder complex. Toch is het hier van belang dat alle delen goed schoon gemaakt worden. De passing van de remblokken komt vrij nauw waardoor remstof, vuil en roest de remblok laten klemmen. Slijtage zal daardoor sneller gaan en het brandstof verbruik omhoog.
Types van BMW - 3 serie (E30/2) (E30/4) Sedan (1982-1991)
M10-B18(184VD)
09-1983
06-1988
M10-B18(184VD)
09-1983
12-1990
M40-B16(164E1)
07-1988
06-1991
M10-B18(184KA)
08-1987
08-1988
M40-B16(164E1)
09-1987
06-1991
M40-B18(184E1)
06-1987
12-1991
M10-B18(184EZ);M10-B18(184EA);M10-B18(184EB)
09-1982
08-1987
M40-B18(184E1)
09-1987
06-1991
M10-B18(184KA)
12-1984
08-1988
M42-B18(184S1)
09-1989
08-1991
M20-B20(206EB)
09-1982
12-1991
M20-B20(206KA)
10-1986
04-1991
S14-B20(204EA)
05-1988
12-1990
M20-B23(236EB)
09-1982
08-1983
M20-B23(236EC);M20-B23(236EW)
09-1983
09-1986
M21-D24(246DA);M21-D24(246DB)
09-1985
12-1990
M21-D24(246TB)
09-1987
08-1991
M20-B27(276KB)
01-1985
08-1987
M20-B27(276KB);M20-B27(276KA)
01-1985
08-1987
M20-B25(256E2)
09-1983
06-1991
M20-B25(256K1)
12-1986
06-1991
M20-B25(256K1)
09-1986
08-1991
M20-B25(256E2)
10-1985
12-1990