Hoe zelf een remtang te reviseren
Meestal merkt u het al tijdens het rijden. Één van de wielen loopt aan. Dit kan betekenen dat de remklauwzuiger vast zit. Door de auto op te krikken kunt u zelf de wielen met de hand draaien. Het wiel dat de meeste weerstand geeft is de veroorzaker van het probleem.
Demonteer het wiel en controleer visueel de staat van de remklauw en de rubber voor afdichting van de remzuiger. Een remklauw die vastzit kan, samen met de remblokken en
remschijven, van kleur veranderen. De roest op de remschijf veranderd bij een te hoge temperatuur van donkerbruin naar rood/bruin. De remblokken zullen verharden en soms zelf poreus worden.
Demonteer de remklauw van de houder. Dit kan lastig zijn. Doordat de zuiger vast zit is de spanning groot waardoor de klauw geen beweging geeft. Het handigste is eerst de remblokken uit het juk halen. Met wat wringen en bewegen komen deze vaak los.
Remklauw van uw auto vervangen of reviseren
U hebt twee opties: de
remklauw opnieuw opbouwen of de remklauw vervangen. Het makkelijkste is natuurlijk het vervangen van de remklauw. Toch kunt u aanzienlijk wat geld besparen door de versleten delen te vervangen voor nieuwe.
Vervang bij voorkeur zowel de remzuiger als de afdichtingrubbers.
Opmerking: Vervang de remklauwzuigers altijd per twee, links en rechts. Als u dit niet doet, kan uw auto ongelijk links-naar-rechts remmen, niet iets dat u tijdens een paniekstop wilt laten gebeuren.
Wat u nodig heeft voor de klus:
1. Looplamp
2. Twee nieuwe remklauwzuigers (vervang ze altijd in paren)
3. Nieuwe remzuigerzuigerafdichtingen
4.
Verse remvloeistof
5.
Remreiniger
6. Remklauwvet
7. Nitrilhandschoenen (optioneel)
Stap 1: verwijder de remblokken
Afhankelijk van het type remklauw is het demonteren van de remblokken het eenvoudigste gedeelte van deze job.
Kijk anders op de remlokken pagina voor meer info.
Stap 2: Verwijder de zuiger
Voor remklauwen met één zuiger is de taak eenvoudig. Zorg ervoor dat al uw andere remmen niet zijn verwijderd en zich in de geïnstalleerde positie bevinden. Zorg er ook voor dat de remklauw waaraan u werkt geen lekken vertoont en dat de ontluchtingsschroef volledig is gesloten.
Trap het rempedaal een paar keer langzaam in en en controleer de remklauw. Door dit proces te herhalen, kunt u zien dat de zuiger uit de remklauw glijdt. Zolang je langzaam genoeg gaat, hoef je je geen zorgen te maken dat de zuiger eruit schiet als een mortier. Houd ook het remvloeistofpeil in het oog, zodat u ten minste vloeistof in het reservoir kunt zien. Vergeet niet dat al de remvloeistof uit de klauw zal lopen als eenmaal de zuiger uit de klauw komt.
Voor erg vastzittende zuigers, moet u misschien met meer kracht op de remmen drukken dan u zou verwachten. Als je pedaal plotseling naar de vloer zakt, betekent dit dat je de zuiger hebt losgelaten.
Stap 3: Reinig de cilinderwand en zuiger grondig
Neem wat schuurpapier en strijk de geroeste randen van de remklauwboring glad. De meeste roest zit vaak tussen de stofhoes en het zuiger afdichtingsrubber. Gebruik relatief fijn schuurpapier, niet minder dan korrel 400. U kunt ook een lamellenschijf op een boormachine gebruiken om hetzelfde werk te doen. Zorg ervoor dat u ook alle kanalen en zittingen voor afdichtingen schoonmaakt.
Stap 4: Reinig de remklauw met remreiniger
Nu dat u de boring van roest hebt ontdaan, reinigt u deze goed met de remreiniger, zodat er geen overblijfselen van schuurpapier of metaal zijn die zich tussen de afdichting en de boring kunnen gaan zitten.
Step 5 Installeer de nieuwe zuiger
Controleer voordat u de zuiger installeert of u de juiste onderdelen hebt. Gebruik zo mogelijk een schuifmaat en meet de boring om ervoor te zorgen dat ze overeenkomen. Anders kunt u ze gewoon naast elkaar plaatsen en vergelijken.
Gebruik
remklauwpasta en smeer alle rubbercomponenten in. Monteer eerst de afdichtingsring in de cilinder. Druk de zuigers zacht, maar gelijkmatig in de boring, en plaats ook de stofafdichtingen. Als de stofafdichtingen niet makkelijk in hun groef wil, duw dan de zuiger nog niet helemaal door. Of dit lastig is, is volledig afhankelijk van het ontwerp van uw remklauw. Andere soorten stofafdichtingen worden vastgehouden door C-clips en maken het een stuk eenvoudiger te installeren en te verwijderen. Pas op dat u geen van de afdichtingen knelt en royale hoeveelheden vet gebruikt.
Alles op zijn plaats? Pers de zuiger volledig in zijn boring en maak de remklauw gereed voor installatie. Je moet niet meer dan de kracht van je vingers nodig hebben om de zuiger in te drukken.
Kost het meer kracht? Dan is waarschijnlijk de zuigerwand niet goed schoon of roestvrij.
Stap 6: Voltooi de installatie
Nadat u de installatie van nieuwe pistons hebt ingepakt, installeert u de remblokken en remklauwen opnieuw en zorgt u ervoor dat u remklauwvet op alle benodigde plaatsen aanbrengt.
Ontlucht het remsysteem om luchtbellen te verwijderen en plaats uw wielen terug. Als u deze instructies zorgvuldig hebt opgevolgd, zult u weer vele jaren kunnen genieten van een perfect werkende remklauw.