Onderstel en aandrijving voor uw auto
Het onderstel is een groep onderdelen van de wielophanging en aandrijving van een auto.
Je kunt het onderstel onderverdelen in de geveerde en ongeveerde delen. De
draagarm,
fuseekogel en
stuurkogel maar ook de
remmen en wielen zijn ongeveerde delen. Het
subframe,
motorblok en de gehele
carrosserie zijn geveerde onderdelen. De auto zal de beste wegligging hebben met een zo laag mogelijke ongeveerde massa. Door de massatraagheid van het gewicht is het volgen van een bocht makkelijker en comfortabeler met een zo laag mogelijke ongeveerde massa.
Slijtage van het onderstel
Om te zorgen dat de grote delen het leven van de auto mee kunnen zijn een aantal onderdelen die alle slijtage opvangen.
Door de grote krachten die ontstaan tijdens het optrekken, afremmen en sturen moet iets meegeven. Om te zorgen dat dat niet het subframe of carrosserie is zijn bijvoorbeeld de draagarmen,
schokdempers en stuurkogels de onderdelen die mee kunnen veren en daardoor slijten. Toch zijn de onderdelen van zo een goede kwaliteit dat deze onderdelen vele 10 duizenden kilometers mee kunnen.
Vervangen van onderstel slijtagedelen
Doorgaans zijn de slijtagedelen zodanig gebouwd en ontwikkeld dat vervangen ervan relatief eenvoudig is.
Na vervanging van delen uit het onderstel is het vaak noodzakelijk om de auto opnieuw uit te lijnen. Tijdens het uitlijnen worden de wielen weer recht onder de auto gezet. Zo is de wegligging het beste. Ook zorgt een goede uitlijning voor een langere levensduur van de wielophanging.
Wat als het onderstel van mijn auto kraakt
Als een auto nieuw is hoor jet het onderstel nauwelijks. Naarmate de auto ouder word is het niet alleen de slijtage die kraken kan veroorzaken. Ook uitdroging van de
draagarmrubbers en
stabilisatorrubbers kunnen hoorbaar worden.
De delen zijn dan meestal nog niet versleten maar hebben wel slijtage en andere ouderdom verschijnselen. Zodra er speling ontstaat zijn de delen ook echt aan vervanging toe.
Wat ook een reden van piepen en kraken kan zijn is een koude droge winter. Rubbers worden dan hard waardoor de soepelheid afneemt. Na een regenbui of hogere temperatuur is het piepen dan vaak weer weg. Dit kan geen kwaad en hoeft niet bestreden te worden.