Koppeling voor uw auto kopen?
Een versleten koppeling herkent u aan het slippen ervan. De spanning van de drukgroep kan de de te dunne
koppelingsplaat niet meer met genoeg kracht tegen het
vliegwiel drukken. Het is dan ook altijd beter om de koppelingsplaat samen met de
drukgroep en
druklager te vervangen. Bij EasyCarParts besteld u een
koppelingssets van
BLUE PRINT,
KM GERMANY, LUK,
SACHS en VALEO.
Maak een keuze uit onze automerken:
Hoe werkt de koppeling van een auto
Zodra u uw koppelingspedaal indrukt, wordt door middel van een kabel of een hydraulische druk het
druklager tegen de drukgroep aangedrukt. Als het gaat om een hydraulische koppeling dan heeft men een
hoofdkoppelingscilinder en
hulpkoppelingscilinder. De
drukgroep zorgt ervoor dat de
koppelingsplaat vrij komt van het vliegwiel en drukgroep. Zo kan de motor vrij lopen tegen over de versnellingsbak. Zodra uw koppeling is versleten, is het verstandig om de drukgroep en druklager mee te vervangen. De slijtage is op alle delen van toepassing.
Steeds meer auto's hebben een tweedelig
vliegwiel. Of een twee massa vliegwiel. Zo een vliegwiel bevordert het rijcomfort, maar kan ook weer slijten. EasyCarParts bied
koppelingssets van
BLUE PRINT,
KM GERMANY, LUK,
SACHS en VALEO. Eventueel inclusief een 2 massavliegwiel.
Hoe herken ik een versleten koppeling
Naarmate de koppelingsplaat slijt neemt de spanning af die de drukgroep op de plaat kan uitoefenen. Tevens worden de vingers van de drukgroep slapper. Zodra de plaat te dun word slipt de voering over het vliegwiel en drukgroep waardoor het vermogen niet meer volledig overgebracht kan worden. U kunt dit herkennen door het toerental van de motor dat omhoog gaat zodra u gas geeft. Echter gaat de snelheid op uw snelheidsmeter nauwelijks nog omhoog. Nu weet u eigenlijk zeker dat de koppeling aan vervanging toe is.
Trillingen tijdens oppakken koppeling
Een ander probleem is een onbalans uit de koppeling. Het kan dan zijn dat het
twee massa vliegwiel stuk is. Doordat één van de vliegwiel-delen uit het midden loopt ontstaat er een trillend of bibberend gevoel tijdens het oppakken van de koppeling of zelfs constant tijdens het rijden. Om verdere schade aan de motor of
aandrijflijn te voorkomen is het van belang dat het vliegwiel vervangen word. Er zijn conversiekits te koop. U vervangt het tweedelig vliegwiel voor een massief vliegwiel. Het voordeel is dat deze niet zo snel stuk gaat. Het nadeel is dat trillingen vanuit de motor minder goed opgevangen worden.
Lees onze blog over
vliegwiel problemen.
Koppeling vervangen
Om de koppeling te vervangen moeten het motorblok en versnellingsbak van elkaar los. Vaak kan de versnellingsbak los gehaald worden zonder de motor te demonteren. Het motorblok blijft in de auto liggen terwijl de versnellingsbak onder de auto gehaald word. Nu de koppeling in beeld komt kan deze van de motor afgehaald worden. Controleer altijd of het vliegwiel nog goed is. Zo niet dan kan deze beter ook vervangen worden. Het druklager zit nog aan de binnenkant van de versnellingsbak. Deze kan zowel hydraulisch als mechanisch bediend zijn. Beide worden altijd geadviseerd mee te vervangen samen met de koppeling.