Remblokken bestellen
De auto remblok moet van de juiste kwaliteit zijn. Het zorgt ervoor dat de auto tot stilstand komt bij het remmen. Doordat de remblokken tegen de remschijf drukken ontstaat er wrijving waardoor de auto vertraagt. Bij EasyCarParts bieden wij u verschillende types remblokken aan. Alle merken die we verkopen zijn gerenommeerde merken met een jaren lange reputatie op gebied van kwaliteit en innovatie.
De Merk remblok moet van de juiste kwaliteit zijn. Het zorgt ervoor dat de auto tot stilstand komt bij het remmen. Doordat de remblokken tegen de remschijf drukken ontstaat er wrijving waardoor de auto vertraagt. Bij EasyCarParts bieden wij u verschillende types remblokken aan. Alle merken die we verkopen zijn gerenommeerde merken met een jaren lange reputatie op gebied van kwaliteit en innovatie.
Remblokken versleten
Slijtage aan de remblokken is onvermijdelijk. Dit is dan ook het principe achter de werking van het remsysteem. Door een stilstaand object (remblok) tegen een bewegend object (remschijf) te drukken ontstaat er wrijving. Hoe groter de weerstand hoe groter de remkracht. Echter kan dit alleen werken als de toplaag telkens vers is. Anders zou het oppervlakte steeds harder worden waardoor de remwerking juist afneemt. Zodra de remblokken aan vervanging toe zijn geeft bij veel auto's de
slijtage-indicator aan het dashboard door dat vervanging noodzakelijk is.
Remblokken kopen
Remblokken kopen is bij EasyCarParts eenvoudig. U voert uw kenteken in om direct de mogelijkheden voor uw auto te vinden. Alle voorraad artikelen worden dezelfde dag nog verzonden. Ook de keuze is groot. Merken als
Ate,
Bosch,
Blue-Print,
Brembo en
Ferodo.
Zelf remblokken vervangen
Als u zelf uw remblokken gaat vervangen zijn er een paar dingen die van belang zijn. Controleer altijd of de remschijf nog dik genoeg is. Zodra de dikte hiervan onder de maat komt, kunt u beter ook uw remschijven vervangen.
Het slijtagepatroon is meestal hol. Dus de boven en onderkant zijn dan dikker als het midden van het loopvlak. Als u daar nieuw remblokken op monteert raken alleen de buitenkanten het schijfoppervlak. Niet alleen is dan de remweg langer. Ook word de remblok plaatselijk te warm waardoor de blok verglaasd. De remkracht zal nog verder afnemen en de levensduur korter.
Maak na demontage van de oude remblokken de raakvlakken op de remtang goed schoon. Dit zorgt ervoor dat straks de remblokken weer in rust stand komen als u het rempedaal loslaat. Door te veel vuil en roest kan de remblok blijven hangen. Dit is niet alleen slecht voor de remmen. Ook het brandstofverbruik zal omhoog gaan. de auto is namelijk constant een beetje aan het remmen.
Slijtindicator remblokken
Hier zijn verschillende toepassingen voor. De simpelste is een metalen strip langs de remblok. Zodra de remblok dun genoeg is, schraapt het metaaltje langs de remschijf met als gevolg een slepend/piepend geluid.
Een andere oplossing is met een draad. Door de draad word een stroompje gestuurd. Op het moment dat het draadje de remschijf raakt, maakt hij massa. Op het dashboard zal nu een lampje gaan branden. Een tweede optie is een lus. Zodra de lus de remschijf raakt, sleept de schijf de draad door. Dit onderbreekt de stroom. De onderbreking laat het lampje op het dash branden als waarschuwing.
Lampje slijtageindicator remblokken
Zodra het lampje op het dashboard brand van de remblokken is het beter om van alle wielen de remmen te controleren. Omdat slijtage op verschillende remdelen kan ontstaan is het van belang om te weten wat de staat is van elk onderdeel. Als bijvoorbeeld een remtang blijft hangen zal één remblok sneller slijten dan de andere op de dezelfde as. Alleen de remblokken vervangen is dan niet de oplossing.
Werking remschijven
De remschijf is een metalen disc die dezelfde snelheid draait als de band. Op het moment dat u de rempedaal indrukt, ontstaat er een hydraulische druk. Deze druk duwt de
remblokken tegen de remschijf. Hier ontstaat wrijving tussen de twee delen. Hierdoor zal de auto afremmen.
De levensduur is afhankelijk van de rijstijl, maar ook het aantal kilometers dat u rijdt. Iemand die veel snelwegkilometers maakt, remt relatief weinig tegen over stadsverkeer. Gaat u dus de stad weinig uit, dan slijten uw remmen sneller.
Een remschijf kan massief uitgevoerd zijn, maar ook geventileerd. De laatste heeft ventilatie openingen aan de buitenkant van de schijf. Tijdens het rijden kan hier koude lucht langs stromen. Hierdoor koelt de schijf sneller af. Te veel warmte is slecht voor de werking van de remblokken. Tevens kan de schijf krom trekken bij een te hoge temperatuur.
Remblokken en remschijven inremmen
Nadat remblokken vervangen zijn, maar ook in combinatie met remschijven, is er nog geen optimaal raakvlak tussen de twee componenten. Hiervoor is een inremperiode voor nodig. Dit betekend dat de twee delen op elkaar inslijten. Ook twee nieuwe delen die op het oog recht zijn dienen in te slijten. U zult dan ook merken dat net na de vervanging het rempedaal sponsachtig aanvoelt. Dit is niet erg, het is zelfs normaal. Dit kan afhankelijk van het gebruik tot ongeveer 300 kilometer aanhouden. Naarmate het gebruik word het steeds beter. Het is wel van belang om de rem gewoon te gebruiken zoals u gewent bent tijdens het inremmen. Te hard of juist te zacht remmen is niet goed voor de remmen. Te hard remmen zorgt voor plaatselijke warmte. Hierdoor kunnen remschijven kromtrekken en remblokken verharden. Te zacht remmen betekend vaak dat u langer moet remmen waardoor ook hier een te hoge temperatuur ontstaat.
Remschijven kopen
Eenvoudig door uw kenteken in te voeren komt u bij de opties voor uw auto. Let altijd even op de mogelijkheden die getoond worden. Uw auto kan met verschillende schijfdiameters uitgevoerd zijn.
Eenmaal de juiste gevonden? Met enkele klikken loopt u door het bestel proces.
Bij EasyCarParts koopt u remschijven van
Ate,
Bosch,
Brembo,
Blue-Print,
SKF en
Febi.
Alle voorraad artikelen verlaten dezelfde dag nog ons magazijn. De levering zal plaatsvinden door PostNL. Hierin kunt u kiezen of thuis, op uw werk of op een afhaal punt uw bestelling wilt ontvangen.
Remschijven vervangen
Zodra remschijven aan de minimale maat zitten, zult u de remschijven, maar ook de remblokken moeten vervangen. Dit is verstandig omdat half versleten remblokken geen volledig draagvlak hebben op de nieuwe schijven.
De ondermaat word door de fabrikant opgegeven. Dit is met een speciale remschijf-schuifmaat te meten.
Ook een reden van vervanging is vervormde of kromme remschijven. Dit ontstaat meestal bij te snelle afkoeling. Hoe dunner de remschijf hoe sneller de schijf krom dreigt te raken.
Let bij de montage goed op dat de raakvlakken op de wielnaaf goed schoon en roestvrij zijn. Een kleine oneffenheid kan de nieuwe remschijf binnen een paar honderd kilometer laten vervormen. Een trillend stuur tijdens het remmen is dan het gevolg.
BOSCH
... Is een grote automotive fabrikant en ontwikkelaar van diverse systemen. De kans is groot dat in uw auto een systeem werkt met een techniek van Bosch. Motor-elektronica, remsystemen en diverse filters voor in en rond de motor, dynamo's en startmotoren. En natuurlijk de ruitenwissers op uw voorruit.