Koeling delen voor uw auto online bestellen

Direct koeldelen voor uw auto bestellen?

 
Kies uw voertuig om direct de koelingsdelen voor uw auto te vinden:

Maak een keuze uit onze automerken:

Werking koelsysteem

Tijdens het verbranding proces ontstaat warmte, deze warmte heeft de motor nodig om efficiënt te kunnen functioneren. Te veel warmte laat metalen te ver uitzetten, waardoor de passing van de draaiende delen tegenover elkaar en tegenover b.v. het motorblok zelf niet meer exact is. De motor zal dus gekoeld moeten worden.
Koelvloeistof transporteert de warmte door het gehele koelsysteem.
Dit transport wordt mogelijk gemaakt door de waterpomp. De thermostaat op zijn beurt laat de koelvloeistof - of terug de motor in, - of de radiateur in gaan. In het laatste geval zal de koelvloeistof afkoelen. De koelvloeistof gaat via rubberen slangen aan de bovenkant de radiateur in. Aan de onderkant komt de afgekoelde vloeistof via een andere rubberen slang weer uit de radiateur terug naar de motor. De warmte wordt opgenomen door voorbijstromende buitenlucht. Zodra de koelvloeistof op de juiste temperatuur is, gaat de thermostaat weer dicht en stroomt de koelvloeistof niet meer door de radiateur.
Als de voorbijstromende buitenlucht niet afdoende is om de koelvloeistof te koelen, helpt een ventilator achter de radiateur een handje om sneller meer lucht door de radiateur te verplaatsen. Deze ventilator wordt aangestuurd door een thermoschakelaar die de temperatuur meet in het koelsysteem.


Aan koelvloeistoffen worden verschillende eisen gesteld namelijk:


  • Gemakkelijk warmte opnemen en afgeven.
  • Niet bevriezen
  • Hoog kookpunt
  • Beschermen tegen corrosie
  • Niet agressief (De KVS mag het materiaal van pakkingen, slangen en dergelijke niet aantasten)
  • Niet schuimen (Schuim is vloeistof met lucht. Lucht is samendrukbaar. Als KVS schuimt, kan de pomp het niet verpompen)


Waarom word er niet gewoon water gebruikt?

  • Water bevriest bij 0 graden Celsius (Daarbij zet water ongeveer 9% uit. Als het water bevriest dan kan het motorblok scheuren)
  • Water bevat zouten (Daardoor ontstaat corrosie)
  • Water bevat kalkverbindingen (Kalkverbindingen veroorzaken ketelsteen. Ketelsteen kan verstoppingen van de radiator veroorzaken.


 

Koelvloeistof bestaat uit:

  • Gedemineraliseerd water
  • Een stolpuntverlager
  • Een anticorrosief toevoeging
  • Een antischuim toevoeging
  • Kleurstof


Antivries

Er is ook antivries verkrijgbaar. Antivries bevat alle genoemde stoffen, behalve gedemineraliseerd water.
Antivries wordt aan het koelwater toegevoegd om het stolpunt te verlagen.
Antivries geeft meestal minder bescherming tegen corrosie dan koelvloeistof.
De meeste moderne motoren hebben geen antivries, maar koelvloeistof.

Anticorrosieve toevoegingen

Deze worden toegevoegd om corrosie in het koelsysteem tegen te gaan.
Een belangrijke vorm van corrosie is galvanische corrosie.
Galvanische corrosie ontstaat doordat er in het koelsysteem verschillende materialen zijn verwerkt.
Denk hierbij aan gietijzer, staal, aluminium, koper en messing.
Via de koelvloeistof tasten deze materialen elkaar aan.
Galvanische corrosie treedt vooral op bij de materiaalcombinatie gietijzer/aluminium.
Er zetten zich dan ijzerdeeltjes af op het aluminium.
De aluminiumlegering wordt daardoor plaatselijk aangetast.

Na een bepaalde tijd (circa 2 jaar) zijn de anticorrosief toevoegingen uitgewerkt.
Koelvloeistoffen moeten daarom periodiek worden vervangen.

Wanneer de koelvloeistof met een andere stof in aanraking komt, bijvoorbeeld olie of uitlaatgassen (lekke koppakking), zal de werking hiervan afnemen. Ook de werking van de anticorrosief toevoegingen nemen snel af wanneer de koelvloeistof in aanraking komt met uitlaatgassen.